dimecres, 9 de maig de 2012

Lectura sobre el Jet Lag



Avui en dia comença a ser normal fer viatges de llarga durada per tot el món. Quan anem  cap a l’Est o cap a l’Oest, el nostre rellotge biològic no coincideix amb l’hora real de la destinació i és per culpa d'això que pot apareixer el que coneixem com a jet lag( irritabilitat, fatiga, alteracions del ritme intestinal i insomni).

Aleshores quan fem un viatge transoceànic i sortim d’aquí de dia, per exemple a les 14h i arribem després de 12 hores, el nostre tic tac personal creu que és de nit i comença a disminuir les hormones activadores, amb el que ens entra la son. Però, malauradament, baixem de l’avió i són les sis del matí, amb tot el dia per davant. És aquí on apareix el jet lag, que ens provoca irritabilitat, fatiga, son poc reparador, alteracions del ritme intestinal…

No es tracta d’una malaltia pròpiament dita, però sí d’un problema que repercuteix en el rendiment de l’individu i en la seva capacitat d’atenció. Si aprofundim en la causa veiem que tot està relacionat amb els senyals externs (llum, temperatura…) i els interns (ritmes circadiaris o rellotge biològic humà). Aquests últims prevalen sobre els primers i fan necessari un procés adaptatiu, per tal de minimitzar l’efecte sobre les activitats diàries. Tot és tan senzill com entendre que la llum que detecta la nostra retina determina una informació en el cervell que fa que se segregui una hormona, la melatonina. La secreció de melatonina augmenta durant la nit, fet que indueix la son, i disminueix durant el dia, per estar desperts.

No és fins al cap de 5 dies que el nostre organisme no es regula de nou. Mentrestant, pot passar que ens adormim en ple dia, que visitem poc el bany o que no en sortim, i probablement serem absolutament inaguantables. A més, ens costarà concentrar-nos i tindrem dificultat per realitzar treballs físics.

Uns quants consells per a combatre el Jet Lag:

És fonamental per evitar els símptomes del Jet-Lag dormir bé abans de començar el viatge, evitar les begudes alcohòliques i la cafeïna, beure molta aigua, menjar moltes vegades petites quantitats, portar roba còmoda i intentar passejar per l’avió. Alguns experts recomanen que els dies previs a la marxa, es començi l’adaptació al nou horari, llevant-nos més aviat o anant a domir més tard (encara que això de vegades és impossible de fer pel mateix horari laboral que desenvolupem).

Si viatgem cap a l’est podríem utilitzar, sempre per prescripció mèdica, un fàrmac hipnòtic  d'acció curta, per a dormir durant el viatge i arribar al pais de destinació ben descansats. És aquest el motiu pel qual durant molts d’aquests vols ens fan baixar les finestretes de l’avió, per reduir la llum a la cabina i facilitar l’inici de la son entre els passatgers.

Si viatgem cap a l’oest ens anirà bé intentar matinar els dos dies anteriors al viatge per adaptar-nos millor a l’horari del lloc de destí. Durant el viatge hem d’intentar estar ben desperts, fer alguna activitat física i mantenir el nostre entorn ben il·luminat. Així serà més fàcil esperar que arribi la nit per a dormir.

Noticia del Barça sobre Jet Lag

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada